Tuesday, December 25, 2012

2012 Dishonest Reporting Awards

by Pesach Benson

The 2012 Dishonest Reporter: Gideon Levy, Haaretz
Gideon Levy
Gideon Levy

In a break with tradition for HonestReporting readers, this year’s Dishonest Reporter winner is not a member of the international media but someone disturbingly close to home.

It’s no secret that some of the most critical stories concerning Israel in the international press are lifted straight from the pages of Israel’s very own Haaretz newspaper, and all the more so thanks to its English language website.

While Haaretz is entitled to fulfill its role as a critical domestic judge of Israel and its government’s policies, what happened when it published a story that was — quite simply — dishonest?
Gideon Levy’s front page article ”Most Israelis support an apartheid regime in Israel,” backed by a survey, made headlines around the world:

Levy regularly demonizes the Jewish state to foreign audiences and in his own newspaper columns. He regularly goes beyond legitimate criticism of Israel, crossing red lines and allying himself with those who refer to Israel as a racist “apartheid state”, promote boycott, divestment and sanctions (BDS) and wish to see the very destruction of Israel.
On the basis that Levy promotes the canard of Israeli “apartheid”, he is the last journalist who could give an objective analysis of this polls results.
His article opened with the following premise:

Most of the Jewish public in Israel supports the establishment of an apartheid regime in Israel if it formally annexes the West Bank.

Levy’s entire premise was based, however, on a hypothetical situation where Israel annexes the West Bank – a policy that the majority of Israelis are opposed to according to the very same poll.
Other statistics were casually tossed into the mix by Levy in an attempt to fit the figures to his framing of Israel as an apartheid state. Minority opinions were highlighted and illustrative graphs that appeared in the Haaretz Hebrew edition were noticeably absent from the English article.
Levy stated that the survey was commissioned by the New Israel Fund’s Yisraela Goldblum Fund. It was perhaps an indicator of just how politicized and toxic this poll was that the New Israel Fund publicly disassociated itself (Hebrew) from it.

After an outcry over the article, Haaretz was forced to issue a clarification stating that the original headline did not accurately reflect the findings of the poll and amended the headline. While it did not represent a correction or apology, Haaretz did publish an opinion piece by Dr. Yehuda Ben Meir, who shredded Levy, concluding:

There’s a lot of room for improvement in Israeli society, but this article does an injustice to the State of Israel, the Jewish people and the truth. an injustice to the State of Israel, the Jewish people and the truth.

Toronto’s Globe & Mail (to its credit) was the only non-Israeli paper to report the clarification – an indication of just how much damage the original story had caused to Israel internationally.
But Levy wasn’t finished. While acknowledging an error, he appeared to be utterly unrepentant, writing a follow up piece in Haaretz claiming that the errors were negligible and going on to attack those who called him out. Levy continued milking his apartheid agenda in, of all places, the South African Mail & Guardian.

In most organizations and businesses, a major error that causes immense damage results in those responsible being held accountable — perhaps even heads rolling. But not at Haaretz.
For his slander against the State of Israel and his persistent promotion of the falsehood even after he had been found out, HonestReporting readers judged Gideon Levy a worthy winner of the 2012 Dishonest Reporter Award.

The 2012 Dishonest Reporting Awards:

The 2012 Dishonest Reporting Awards

 Most Feckless Fact-Checking Fail: Associated Press Associated Press logo
When Arab rioters stormed US diplomatic missions in Benghazi and Egypt, it appeared — at first glance — to be spontaneous rage over Innocence of Muslims, an obscure, tawdry film ridiculing Islam in general and Mohammed in particular.

AP sought to find the people behind the video, and they found “Sam Bacile.” He identified himself as an Israeli Jew, said the film “was financed with the help of more than 100 Jewish donors,” and called Islam a “cancer.”

But when The Atlantic’s Jeffrey Goldberg started fact-checking what was known about “Bacile,’ he found more questions than answers; Goldberg then ripped AP for not independently verifying the man’s claims.

It turned out that  “Sam Bacile” and “Mark Basseley Youssef” were aliases for Nakoula Basseley Nakoula, an Egyptian-born Coptic Christian living in the US — with no ties to Israel. In November, Nakoula was sentenced to one year in prison for fraudulently opening 60 checking accounts with numerous aliases. Nakoula told the NY Times he had no regrets for the movie.

 Shallowest View of Terror: Globe & Mail 

Hamas, under the leadership of Khaled Meshaal, dispatched no shortage of suicide bombers, fired thousands of rockets, violently took over the Gaza Strip, stymied Palestinian unity, kidnapped Gilad Shalit, and is in bed with both Iran and Sinai jihadis.

But when it was reported in February that Meshaal considered stepping down as the Hamas politburo chief, the Globe & Mail‘s Patrick Martin painted him as a pragmatic individual whose moderation was needed more than ever.

Globe & Mail headline

Martin also depicted lulls in violence to Meshaal’s loftiness, not Israeli security measures. But as Islamic Jihad chief Ramadan Shalah conceded in a moment of candor, the lack of terror was due to the lack of Palestinian ability, not desire. He told Hezbollah’s Al-Manar TV:
For example, in the West Bank, there is the separation fence which is an obstacle to the resistance. And if it were not there, the situation would be entirely different.
By the end of 2012, Palestinian rocket fire escalated, leading to Operation Pillar of Defense. Meshaal returned to Gaza and gave a fiery speech saying he would never concede anything to Israel, and that “Jihad and the armed resistance is the only true path to liberation.”

If that’s moderation, what would the Globe & Mail consider “radical?” As liberal American columnist Michael Tomasky pointed out after the speech:
But I ask you how any progressive person can fully support a movement like Meshal’s. Granted, the world doesn’t always offer us clean choices. We must prioritize, and the clear priority here is opposing occupation and working to end it.
But secular liberal people must also have the fortitude to demand that leaders of the occupied move away from destructive positions like Meshal’s, which just make for a downward spiral to nowhere.
Biggest Train Wreck Over Principle: The Guardian, and UK Press Complaints Commission

The EPA photo of Israelis observing moment of silence on Yom HaShoah. 

It all started off with a touching EPA photo of Israelis observing a nation-wide minute of silence on Yom HaShoah.

That Jim Hollander’s image just happened to be in Jerusalem was irrelevant. The moment he captured was about the emotion of Israelis remembering the six million Jews who perished in the the Holocaust.

The Guardian published Hollander’s photo, noting in the caption that the scene took place in Jerusalem, “the Israeli capital.” The extra info wasn’t relevant to the image, but nonetheless accurate. But then The Guardian did something strange.

It issued a correction, insisting that the paper’s style guide considers Tel Aviv to be Israel’s capital. A look at The Guardian’s style guide found this:

Screengrab of The Guardian's style guide on how to explain Jerusalem's capital status.

Had The Guardian referred to Jerusalem as the “disputed” capital, that would’ve been one thing. But Tel Aviv is not Israel’s capital any more than Manchester is Britain’s capital.

An HonestReporting complaint to the Press Complaints Commission was inexplicably turned down, so HonestReporting and the law offices of Trevor Asserson threatened legal action against the PCC. The matter even prompted Tel Aviv Mayor Ron Huldai to take the unusual step of declaring on video the self-evident fact that Tel Aviv is not Israel’s capital.

When the PCC notified HR it was reconsidering its ruling, The Guardian brass realized it couldn’t prove that Tel Aviv is Israel’s capital; it unilaterally issued another correction and amended its style guide.

[W]e accept that it is wrong to state that Tel Aviv – the country’s financial and diplomatic centre – is the capital.

 Poison Pen Award: Michael Leunig, The Age 
Comparing Israel to Nazi Germany is sick enough, but using Pastor Martin Niemoller’s famous statement is even more warped. Is it any wonder that the Australian Jewish community is fed up with this Michael Leunig cartoon published in The Age of Melbourne?

Michael Leunig
But the cartoon also took a swipe at the Australian Jewish community as well, making it impossible for activists to protest without the perception of “bitterness and spiteful condemnations” Leunig described.
Activists rightly spoke up, and Leunig simply dug in his heels.
Most Unholy Row: Bob Simon, 60 Minutes

Bob Simon

The leadup to Christmas means de rigueur news content ranging from reasonable to ridiculous: shrinking Christian demographics, Bethlehem’s tourist industry, reporters tracing the footsteps of Jesus, and Santas scuffling with soldiers. All these angles have been spun against Israel in shorter dispatches barely scratching the surface.

Unfortunately, even big-name journos with time and budget to do the story right have fallen short. Christiane Amanpour failed so miserably with “God’s Warriors,” she won the 2007 Dishonest Reporter Award.

So Israelis took note with understandable trepidation when Bob Simon of 60 Minutes began working on “Christians of the Holy Land.” Their concerns proved to be well-founded.
Simon’s report, among other things:
  1. Blamed Israeli settlements and checkpoints for Christian flight.
  2. Didn’t take into account Palestinian Muslim persecution of Christians — particularly land-theft, forced conversions, discrimination, and creeping Sharia.
  3. Whitewashed the controversial Kairos Palestine Document.
  4. Featured Simon’s theatrics with Ambassador Michael Oren.
The broadcast had the potential to drive a wedge between Israel and its Christian supporters, which would explain why Ambassador Oren wrote a Wall St. Journal op-ed addressing the Christian exodus. But the broadcast made for an unholy row between CBS News and Israel’s supporters.
Later in the year Simon and 60 Minutes made nice by returning to Israel, doing a softer piece: From Fear to Fortune: Tel Aviv’s New Attitude.
What an unholy row that was.
Special Achievement in Bigotry on Live TV: Vincent Browne, TV3
On his live Irish TV3 show, veteran broadcaster Vincent Browne crossed the line from legitimate criticism to demonization by calling Israel “the cancer in world affairs.” Strong language? Everyone knows there’s only one way to deal with cancer.

But rather than apologize, Browne added fuel to the fire:

Mr Browne admitted that his choice of language could have been better but insisted that the criticism was justified.

What I resent is the suggestion that because you’re critical of Israel, you’re automatically anti-Semitic. I don’t think that’s acceptable,” he said.

Mr Browne refused to apologise for his remarks, saying that Israel was founded in 1948 by taking land from the Arabs.

At that point, nobody had called Browne an anti-Semite. His reaction to the fuss suggests he’s tone deaf to the difference between reasonable criticism and bigotry. Whether he realized it or not, Browne sounded too much like uncouth Iranian smacktalk. Cancer indeed.

Read More

Pesach Benson

Source: http://honestreporting.com/2012-dishonest-reporting-awards/

Copyright - Original materials copyright (c) by the authors.

No comments:

Post a Comment